Tuesday, February 22, 2011

ALAT PENGUKUR KEKAYAAN

Kekayaan itu merupakan suatu yang diidamkan oleh setiap makhluk yang bernama manusia. Cuba kita tanya pada diri kita sendiri, "kayakah aku?".

Pada aku walau apa keadaan sekalipun diri kita, apa bila hati kita berbisik bahawa kita suda mengecapi kekayaan, itulah difinisi "kaya" yang paling tepat sekali. kita memang layak bergelar kaya oleh diri kita sendiri.

(Sekadar gambar hiasan)

Apa beza orang yang bergaji rm 500 dengan orang yang bergaji rm 15 000 sebulan? Bolehkah kita andaikan orang yang bergaji rm 15 000 itu suda mengecapi ketenangan dan kebahagiaan? Adakah orang yang bergaji rm 500 sengsara hidupnya?

Seperti yang telah aku katakan, persoalan2 di atas berkemungkinan betul berkemungkinan pula tidak, tetapi jawapan tersebut adalah hasil dari bisikan hati kecil kita masing2.

(Sekadar gambar hiasan)

Semakin besar gaji maka semakin banyak tanggungan. Apa bila gaji besar, taraf hiduppun meningkat, kemahuan biasanya melebihi keperluan. Untuk sesetengah orang yang bergaji tinggi, sistem perbelanjaan boleh jadi tak terkawal untuk orang2 yang tak tahu mengurus kewangan mereka dengan betul. mereka yang pandai mengurus kewangan walaupun bergaji rendah, hidup mereka akan lebih teratur. Apa bila keperluan itu lebih diutamaka dari kemahuan, hidup akan lebih stabil dan tahap pengeluaran wang dapat dikawal dengan baik.

Di sini aku ingin menekankan bahawa kekayaan itu tak ada definisi yang tepat sekali untuk digambarkan dan diukur. Ia bergantung pada definisi dari hati kita masing2. Aku bukanlah mengagung-agungkan kekayaan cuma aku mahu menyuntik semangat orang2 yang bergaji rendah agar tak mudah putus asa. Kerana mereka selalu menganggap orang yang bergaji tinggi itu semuanya senang2 belaka walaupun pada zahirnya mereka banyak menanggung hutang. Kereta dan rumah yang besar bererti hutangpun bertambah banyak, apa lagi orang itu berjaya menambah satu lagi isteri.

(Sekadar gambar hiasan)

Bagi aku Kunci utama ialah pengurusan kewangan peribadi yang betul. Utamakan yang utama. Cara yang simple dalam pengurusan kewangan ialah merekod semua keluar masuk wang. kadang2 bila dah tengah bulan, wang kita tanpa disedari telah habis, walhal kita tak tahu wang kita itu ke mana perginya. Maka ia akan menurunkan mood dan semangat kita. Ada yang menyelesaikan masalah ni dengan meminjam dari Along, his3. Tetapi bila kita rekodkan segala perbelanjaan, kita akan lebih berjimat-jimat dalam perbelanjaan kerana apa bila kita tahu wang kita tinggal sikit, secara automatik kita akan lebih berhati-hati dalam berbelanja. ini merupakah suatu perkara yang remeh temehkan tetapi amat berkesan.

Oleh itu, jika pengurusan kewangan dapat diurus dengan betul tanyalah sekali lagi pada diri kita (kayakah aku?) tak kira kita bergaji tinggi atau rendah. InsyaAllah next time aku akan menulis entry pasal kelebihan satu software IPOT atau I-PHONE yang dapat membantu aku dalam mengurus kewangan peribadi. Sekian.

2 comments:

Asri Alam said...

mantap la geng

laziras said...

pa yang mantap tu geng? hihihi
jadi bila turun kk?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...