Wednesday, March 9, 2011

SESUATU YANG IKHLAS DARIKU


Hidup ni penuh cabaran dan dugaan, seperti roda, kadang2 di atas, kadang2 di bawah. Seperti air laut, kadang2 pasang, kadang2 surut. Seperti angin, kadang2 bertiup, kadang2 tak bertiup langsung. Seperti cuaca, kadang2 terang, kadang2 redup dan kadang2 hujan.

Cita2 mendorong aku supaya bekerja lebih kuat dan lebih disiplin. Semakin hari banyak ilmu yang datang. Untuk mencari rezeki yang halal, soal masa dan tenaga tak dihirau langsung. semua ini kerana naluri untuk terus hidup insan yang bernama manusia.

Masa berlalu tak terkejar. semakin hari usia makin meningkat. namun apa yang telah aku dapat, hanyalah pengalaman yang sekecil zarah, yang menjadi senjata untuk berjuang.

Berbisik dihati, sampai bilakah hidupku bergini? Hidup ibarat berpaut didahan yang goyah. Apakah semangat ini akan dibawa arus deras, yang lalu disekelilingku dengan pantas dan kejam. Hanya mampu berdoa, dipermudahkan segala urusan.

Ada yang kosong dalam diri ini. Sebentuk permata dan emas tak dapat dibandingi. sentiasa mencari ke sana ke mari. telah ku genggam namun terlepas akhirnya. Namun kuharap kekosongan ini diisi dengan jiwa dan iman yang ikhlas. Agar dapat bersama-sama berjumpa dengan-Nya.

Tamparan yang hebat telah aku rasai, dari tangan sang dugaan. Ia telah mengajarku untuk lebih berani dan bersedia. Telahku pelajari erti kehidupan, agar jangan sesekali mudah mengalah. mengalah bukannya kalah. Kehormatan itu adalah yang utama. bila kehormatan itu tak ada lagi. Sang kucing juga terpaksa mencakar kaki tuannya yang sedang memijak ekornya.

Hidupku ini kerana-Nya. mencari pedoman bukannya kebanggaan. mencari panduan bukannya kebongkakan. mencari ikhlas bukannya malas. Mencari iman bukannya permainan. Namun aku sering kali terlupa pada-Nya, saat ku gembira, saat ku ketawa dan saat ku berjaya. Aku harus tunduk sujud penyesalan. Mencari apa yang aku rindui selama ini. Mencari kejayaan dalam iman.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...