Monday, March 14, 2011

SKIM RUMAH PERTAMAKU


Baru2 ini kerajaan telah mengumumkan Skim Rumah Pertamaku yang memberi kemudahan kepada golongan muda untuk memiliki rumah idaman masing2. Kemudahannya ialah pinjaman atau loan dari bank 100% tanpa deposit 10%. Syarat2nya pula ialah gaji mestilah tak melebihi rm 3000, harga rumah tak lebih dari rm 220 000, jumlah bayaran bulanan ialah 1/3 daripada gaji ,telah bekerja lebih 6 bulan di company yang sama dan mesti pekerja dari sektor swasta sahaja.

Sebenarnya lama suda aku idamkan membeli rumah sendiri ni, tapi oleh kerana duit untuk deposit tak cukup, maka tertundalah, maklumlah aku baru ja keja dalam setahun lebih gitu. Sebenarnya aku suda buat research pasal rumah sebelum ni. So ada jugalah sedikit ilmu pasal strategi membeli rumah ni.

Jika diikutkan hati, dah lama aku loan macam2 benda seperti TV plasma, kereta baru, ASB loan dan personal loan, tapi aku terpaksa menahan hati dan nafsu untuk mencapai matlamatku memiliki rumah. Mesti kamu tertanyakan, apa kaitan ni semua dengan beli rumah?

Aku nak tanya sesuatu pada kamu semua, mana yang bagus kita miliki dahulu, Kereta atau Rumah? Jika jawapan anda kereta, kamu seorang yang pandai, tetapi jika jawapan kamu rumah, kamu seorang yang bijaksana.

Sebenarnya rumah itu lebih penting berbanding yang lain. Harga rumah semakin hari semakin meningkat sedangkan harga kereta semakin hari semakin turun. Rumah adalah pelaburan yang paling menguntungkan. Nilai rumah boleh naik 10 hingga 20 peratus dalam setahun tengok kawasan dan strategi rumah. Bukanlah maksud aku kita tak perlu beli kereta dan benda2 lain, tapi rumah seharusnya didahulukan berbanding yang lain.

Jika kita beli kereta, ia dikira commitment. jadi kelayakan kita untuk membeli rumah sudah turun. Sebagai contoh jika gaji kita Rm 2000, kita telah membeli kereta dahulu dengan bayaran bulanan Rm 500, Maka kelayakan kita untuk membeli rumah ialah:

(Ini pengiraan pengikut syarat2 skim rumah pertamaku)

Gaji kali 1/3 pastu tolak commitment.

RM 2000 kali 1/3 = rm666. Rm 666 tolak rm 500 (commitment)=Rm 166. Jadi jumlah kelayakan anda untuk bayaran bulanan ialah Rm 166. Tak boleh lebih dari ni tau kecuali ada site-income lain seperti bisnes dan sebagainya.

Cuba kita bayangkan rumah manakah yang boleh dibeli untuk bayaran bulanan seperti ini. Sekarang harga rumah gila2 harganya.huhhh. Sebab itulah ramai orang yang menyesal kerana telah membeli kereta dahulu sebelum rumah. Apabila mereka mahu loan rumah tak dpt sebab kelayakan mereka tak sampai utk harga rumah tersebut.

Perlu diingat untuk membeli rumah ia agak rumit sekali kerana:

1. Cuma utk pembeli yang layak sahaja mengikut gaji setelah ditolak commitment.
2. Susah mahu dptkan loan jika kelayakan cukup2 makan sahaja terutamanya swasta.
3. Jika sebelum ni, perlu deposit 10%.
4. Perlu bayaran booking (Tgk keadaan)

Untuk membeli kereta dan loan2 lain ia amat mudah sekali. Kadang2 tanpa depositpun sebuah motor boleh dibeli. begitu juga kereta, kadang2 deposit RM 500 ja dah dapat. Jika kita telah membeli rumah dahulu berbanding yang lain, kita mudah untuk mendapatkan benda2 lain seperti kereta. Kereta cuma perlu penjamin jika kelayakan kita tak cukup. Tauke2 kereta sebenarnya hanya ingin mendapatkan jualan yang tinggi sahaja. Untuk mendapatkan kereta syarat2nya tak berapa ketat berbanding rumah kecuali org tu blacklistlah.

Perlu diingatkan juga apabila loan kita 100%, kita sebenarnya terpaksa membayar kadar bunga yang lebih berbanding loan 90%. Sebelum membuat keputusan fikir-fikirkanlah cara terbaik untuk dapatkan rumah. Jika kita memang sedia ada duit untuk deposit, bagus buat deposit dahulu. tetapi jika tak ada duit deposit ambillah loan 100% kerana jika ditangguh-tangguh lagi, harga rumah semakin hari semakin melambung.

Sekadar pandangan dan idea.......................






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...